jul 13, 2015 / by admin / Geen reacties

2 september 2017 -Heb je ook zo heerlijk genoten van de vakantie? Nou ik wel, heerlijk lekker lang tafelen met de nodige hapjes en drankjes. Lekker genieten en niet nadenken wat ik allemaal naar binnen schuif! Na weken genieten en nergens naar te kijken, verruil ik deze bourgondische leefstijl weer voor het dagelijkse leven. Ook ik besluit om, net als de meeste Nederlanders, om op de weegschaal te gaan staan. Mijn gevoel klopt, ik heb toch meer vakantie kilo’s overgehouden dan me lief is!

Nu ik weer terug ben van vakantie, gaat het leven in de sportschool gewoon weer verder. Regelmatig krijg ik de vraag: “hoe kom ik nou van die vakantie kilo’s af?”. Of hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nog fitter ben dan voor de vakantie?

Daarbij kunnen de volgende tips je zeker bij helpen:

 Zorg dat jouw workout een routine wordt. Probeer minimaal twee workouts per week te doen en plan je dagen vooruit (bijv. maandag, woensdag en zaterdag). Het is belangrijk dat je sporten prioriteit geeft!

 Sport met een vast plan. Start bijvoorbeeld met 10 min. cardio als warming-up, doe vervolgens 30 minuten een intensieve krachttraining en sluit af met 15 minuten cardio. Zo ga je lekker bezweet naar huis “sweat is fat crying”.

 Zelf heb ik een trainingsschema verdeeld over 5 dagen. Dit schema verander ik om de 6 weken om mijn spieren optimaal te prikkelen. Spieren die gewend raken aan een prikkel, die stimuleer je niet genoeg. Houd niet te lang vast aan 1 soort training. Probeer nieuwe dingen uit en stel je vooral de vraag: vind ik dit leuk en ga ik het volhouden? Heb je hulp nodig met het schema? Onze instructeurs helpen je hier graag bij!

 Alles valt of staat met resultaat. Belangrijk is om jouw progressie bij te houden. Schrijf alles op wat je doet, want je zult zien dat dit de motivatie ten goede komt!

 Val weer terug in je normale eetpatroon. Vaak zijn tussendoortjes de boosdoeners! Even snel een snoepje, een broodje bij de bezine pomp of een zakje drop in de auto.

 Bereid je eten voor. Ook ik eet op mijn werk uit bakjes die ik van tevoren heb gemaakt. Zo voorkom je het onnodige broodje bij een tankstation. Niet alleen goed voor de lijn, maar ook voor de portomenee!

 Zorg voor gezonde tussendoortjes die lekker zijn. Hierdoor kom je niet in de verleiding om tussendoortjes te nemen die je normaal gesproken niet kunt laten staan.

 Bereid verse maaltijden en niet uit een zakje. Ik geef het toe: een zakje is makkelijk, maar weet jij precies wat er allemaal in zit? Ik weet het niet. Daarom maak ik bijna alles zelf! Ook nog eens veel lekkerder en internet staat boordevol leuke en verantwoorde recepten.

Stel prioriteiten

Zelf merk ik dat het wegwerken van de vakantiekilo’s doorzetten is. Prioriteiten stellen! Als je echt iets wilt bereiken, dan moet je er vol voor (blijven) gaan. Ik heb ervoor gezorgd dat het sporten routine werd, daarna ging het vanzelf. Alles valt of staat met resultaat, hoe meer je bereikt hoe leuker dat het wordt. De sportschool moet geen ‘moetje’ worden maar een uitje zijn!

“You don’t have to be great to start, but you have to start to be great. STOP WISHING, START DOING”

Succes,

Martijn van Hevelingen, Coach bij 040FIT! Valkenswaard en 040FIT! Vitality